sobota, 29 marca 2014

IV NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU

                           IV Niedziela Wielkiego Postu A              (J 9,1.6-9.13-17.34-38)
Jezus przechodząc ujrzał pewnego człowieka, niewidomego od urodzenia. Splunął na ziemię, uczynił błoto ze śliny i nałożył je na oczy niewidomego, i rzekł do niego: «Idź, obmyj się w sadzawce Siloe» – co się tłumaczy: Posłany. On więc odszedł, obmył się i wrócił widząc. A sąsiedzi i ci, którzy przedtem widywali go jako żebraka, mówili: «Czyż to nie jest ten, który siedzi i żebrze?» Jedni twierdzili: «Tak, to jest ten», a inni przeczyli: «Nie, jest tylko do tamtego podobny». On zaś mówił: «To ja jestem».
Zaprowadzili więc tego człowieka, niedawno jeszcze niewidomego, do faryzeuszów. A dnia tego, w którym Jezus uczynił błoto i otworzył mu oczy, był szabat. I znów faryzeusze pytali go o to, w jaki sposób przejrzał. Powiedział do nich: «Położył mi błoto na oczy, obmyłem się i widzę». Niektórzy więc spośród faryzeuszów rzekli: «Człowiek ten nie jest od Boga, bo nie zachowuje szabatu». Inni powiedzieli:
«Ale w jaki sposób człowiek grzeszny może czynić takie znaki?» I powstało wśród nich rozdwojenie. Ponownie więc zwrócili się do niewidomego: «A ty, co o Nim myślisz w związku z tym, że ci otworzył oczy?» Odpowiedział: «To jest prorok». Na to dali mu taką odpowiedź: «Cały urodziłeś się w grzechach, a śmiesz nas pouczać?» I precz go wyrzucili. 

Jezus usłyszał, że wyrzucili go precz, i spotkawszy go rzekł do niego: «Czy ty wierzysz w Syna Człowieczego?» On odpowiedział: «A któż to jest, Panie, abym w Niego uwierzył?» Rzekł do niego Jezus: «Jest Nim Ten, którego widzisz i który mówi do ciebie». On zaś odpowiedział: «Wierzę, Panie!» i oddał Mu pokłon.
    Jezus dostrzega każdego człowieka, w szczególności potrzebującego. Pochyla się nad każdą biedą i nie obcy jest Mu jakikolwiek dramat życiowy. On bardziej niż ktokolwiek inny wie, co czuje człowiek cierpiący. Sam został doświadczony do granic możliwości. „On to zamiast radości, którą Mu obiecywano, przecierpiał krzyż, nie bacząc na [jego] hańbę” (Hbr 12,2). Jezus widzi również Ciebie i Twoją osobistą biedę. Patrzy w Twoim kierunku i chce, byś świadomie, po raz kolejny, zaprosił/a Go do swojego życia. Czy jesteś gotowy/a na odwzajemnienie spojrzenia?
    Człowiek niewidomy został uzdrowiony przez Jezusa. Nie dokonałoby się to, gdyby nie posłuszeństwo wobec Jego Słowa. Niewidomy zrobił to, do czego został zaproszony. Poszedł do sadzawki i obmył się. Prosta czynność, ale pokornie wykonana zakończyła się cudem.
               Czy doceniam posłuszeństwo natchnieniom Ducha Św. na co dzień?
Odzyskanie wzroku przez niewidomego nie jest tu najważniejsze. W centrum jest otwarcie wewnętrznych oczu na otaczającą rzeczywistość. Ci sami ludzie, te same miejsca, te same troski dnia codziennego obecnie nabierają zupełnie nowego blasku. Spotkanie z żywym Jezusem zmienia to, co wydaje się niezmienne. Czy jestem człowiekiem pragnącym wciąż coraz to nowego spojrzenia na świat poprzez ciągłe ożywianie relacji z Jezusem?
    Faryzeusze są przykładem ludzi, którzy choć fizycznie nie mają problemów ze wzrokiem, to jednak ich wewnętrzne oko nie widzi światła. Nie dostrzegają w Jezusie posłanego Mesjasza, Syna Bożego, który przyszedł do swojej własności (J 1,11), lecz odrzucają Jego naukę oraz każdą czystą intencję i Jego dobry czyn. Jak wielką trzeba nosić w sobie ciemność, by nie dostrzegać oczywistego dobra w swoim życiu oraz życiu innych ludzi? Niestety człowiek wierzący również jest narażony na podobną ślepotę. Kiedy przychodzi duchowe strapienie jest zdolny do kwestionowania wszelkiego dobra, jakie Bóg dokonał w Jego życiu. Jedynym lekarstwem jest cierpliwość i wiara, że pomimo wewnętrznej pustki obecny jest przy mnie Jezus.
    W jaki sposób przeżywam duchowe strapienie? Co robię, gdy przychodzi na mnie taka ciemność?

5 komentarzy:

  1. To jest właśnie ten moment, w którym trzeba czekać, wierząc, że On jest przy mnie. Bo On zawsze jest, tylko ja jestem kiepskim narzędziem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E, gdzie tam kiepskim :) Każdy mógłby to powiedzieć. Najważniejsze, że wierzysz, że ON jest przy Tobie i kocha Ciebie, chce Ci pomóc w tym czym potrzebujesz. Ale rzeczywiście musisz w to wierzyć :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Są tylko dwie możliwości - albo mnie się tylko wydawało, że jestem Jego narzędziem (a więc, że nie jestem i nigdy nie byłem Jego narzędziem), albo jestem kiepskim narzędziem - innych możliwości nie ma (bo o tym świadczy koniec mojego bloga). No i z tych dwóch możliwości zdecydowanie wolę drugą!

      Usuń
  2. Ta przypowieść o przywrócenie wzroku niewidomemu zawiera wiele przesłań. Niewidomy od urodzenia w zasadzie nie ma szans na odzyskanie wzroku, a tu CUD uzdrowienia i... nadzieja. Odzyskanie wzroku jako przenośnia - duchowe przejrzenie. O taki CUD winniśmy się modlić i błagać Pana, aby nam okazał łaskę i byśmy "ujrzeli" [pojęli] - jaka jest wola Boża względem mnie/nas. Widać źle się modlę gdyż wciąż przebywam w "ciemności ducha" i chyba niewielka moja skrucha, skoro tak trudno jest mi zbliżyć się do ŚWIATŁOŚCI. A tak bardzo pragnę Bożej miłości. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli pragniesz z całego serca to BÓG jest blisko tylko przez swoją może pewność siebie nie dostrzegasz GO ? Pomyśl ! Pamiętaj BÓG pysznym się sprzeciwia, a pokornym łaskę daje ! Trzeba z pokorą serca paść przed NIM na kolana i prosić, wołać GO , a ON odpowie, tylko dobrze się wsłuchuj :) Pozdrawiam Basiu ze słonecznej i pięknej Częstochowy :)

      Usuń